Fietsaccu reviseren: verstandig of niet?

Fietsaccu reviseren: verstandig of niet?

Fietsaccu reviseren: verstandig of niet?

Na een aantal jaren zal een fietsaccu helaas achteruit gaan. Je zult de fietsaccu misschien vaker op moeten laden. In het ernstigste geval is deze helemaal kapot en niet meer te gebruiken. Wat je nu kunt doen is een nieuwe fietsaccu kopen of jouw huidige reviseren. Soms is het niet meer mogelijk om een nieuwe fietsaccu te kopen voor jouw e-bike. Wat is de meest verstandige keuze: reviseren of een nieuwe kopen?

Hoe werkt een fietsaccu?

Voordat we dieper ingaan op de keuze tussen reviseren of een nieuwe fietsaccu kopen, gaan we dieper in op hoe een fietsaccu werkt. Dit is nuttig om te weten, zodat je jouw keuze weloverwogen kunt nemen. Een fietsaccu bestaat uit meerdere cellen die samenwerken als één grote batterij. De cellen van deze batterij kunnen minder gaan presteren als ze vaak opgeladen en ontladen zijn. Een fietsaccu gaat overigens ook leeg wanneer deze niet gebruikt wordt. Wanneer je een lege accu opbergt zonder tussendoor op te laden zullen de cellen beschadigen, dit wordt diepteontlading genoemd. Meer lezen hierover? Ga naar ‘hoe kan ik de levensduur van mijn fietsaccu verlengen?‘. Veel fietsaccu’s maken tegenwoordig gebruik van een Batterij Management Systeem (BMS). Dit systeem zorgt ervoor dat de accu wordt uitgeschakeld als deze te heet wordt bijvoorbeeld.

Kosten

Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu’s variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo’n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper. Dit kan echter verschillen per fietsaccu. Het is dus slim om je hierin goed te verdiepen. Is dit kleine verschil het waard om geen nieuwe fietsaccu te kopen en jouw huidige te reviseren?

Hoe werkt het reviseren van een fietsaccu?

Wanneer je een fietsaccu laat reviseren laat je de cellen van de accu vervangen. De behuizing blijft dan intact. De accu zou na revisie moeten presteren zoals hoe hij presteerde toen hij nieuw was.

Waar je op moet letten bij revisie

  1. De organisatie die jouw fietsaccu reviseert moet alle batterijcellen vervangen, dus niet enkele.
  2. Het BMS kan meestal niet vervangen worden. Er zijn een aantal fietsaccu’s waarbij het BMS zo slim is dat de accu niet meer zal werken als de cellen kapot gaan. Deze accu’s kunnen niet gereviseerd worden. Wil je weten of jij zo’n accu hebt? Stel ons deze vraag door contact met ons op te nemen!
  3. Vraag om goede batterijcellen van een bekend merk. Hiermee verleng je de levensduur van jouw fietsaccu. Cellen die kwalitatief goed zijn kunnen vaker ontladen worden dan cellen die goedkoop zijn.
  4. Ga nooit zelf een fietsaccu reviseren!

Toch een nieuwe kopen?

Wanneer er geen fietsaccu’s meer verkocht worden voor jouw fietsaccu is de enige optie reviseren. Het kan echter ook zo zijn dat je voor jouw e-bike een nieuwe accu kunt kopen. Het is verstandig goed onderzoek te doen naar de kosten van reviseren of een nieuwe accu kopen. Als de kosten weinig verschillen is het misschien een fijner idee om een volledig nieuwe accu te kopen. Kies je toch voor reviseren? Doe dan goed onderzoek naar het bedrijf en volg bovenstaande punten op! Liever een nieuwe kopen? Bekijk dan gerust ons aanbod.

Fietsaccu reviseren

Laagste prijsgarantie

Op fietsaccu's en acculaders.
U betaalt nooit teveel.

Uit voorraad leverbaar

Snel verzonden, zodat uw bestelling
zo snel mogelijk in huis is.

3 jaar garantie

Wij bieden 1 jaar extra aanvullende
garantie op geselecteerde merken.

Betaal veilig & eenvoudig

Wij verzenden met: